Švicarska solarna pruga: Rješenje za budućnost ili utopija?

U Švicarskoj je u travnju pušten u rad prvi željeznički sustav s uklonjivim solarnim panelima između željezničkih tračnica. Pilotni projekt švicarskog startupa privlači interes diljem svijeta - ali postoje i skeptični glasovi.

Ovu "revoluciju u opskrbi energijom" pokrenuo je 24. travnja u malom švicarskom gradiću Buttesu Joseph Scuderi čiji je startup, Sun-Ways, instalirao solarne panele na željezničke tračnice u dužini od 100 metara. Pet godina se borio za dozvolu za postavljanje solarnih panela između željezničkih tračnica. Scuderi vidi ogroman potencijal za klimatski neutralnu opskrbu energijom. Očekuje se da će solarna elektrana u Buttesu, sa svojih 48 panela, proizvoditi do 16.000 kWh električne energije godišnje, dovoljno za četiri do šest kućanstava. 

U Švicarskoj postoji 5.320 kilometara pruga. Prema švicarskom portalu swissinfo, solarni kolektori u neiskorištenim prostorima između tračnica mogli bi generirati milijardu kilovata  solarne energije godišnje, opskrbljujući 300.000 kućanstava. To odgovara dva posto potrošnje električne energije u Švicarskoj. 

Postoje jasne prednosti u odnosu na instalacije na otvorenom zemljištu. Naime, nije potrebno kupovati zemljište, a podloga je već izgrađena. Šef Sun-Waysa, Scuderi, vidi daljnje prednosti u uskom prostoru između dvije željezničke tračnice: područje je lako dostupno, ravno, nije zaraslo i ima stabilnu podlogu zahvaljujući željezničkim pragovima. Dodatne intervencije u floru i faunu nisu potrebne. Umjesto toga, neiskorišteni prostori između tračnica mogli bi se razumno iskoristiti za proizvodnju održive energije. 

Neki stručnjaci su uvjereni u projekt. Martin Heinrich iz Fraunhoferovog instituta za solarne energetske sustave, najvećeg europskog instituta za istraživanje solarne energije, smatra da je proizvodnja solarne energije na željezničkim tračnicama "sjajna ideja", kako je rekao za švicarski novinski portal swissinfo. Koncept instalacije je jednostavan i štedi resurse. 

Solarni moduli između tračnica već postoje u Njemačkoj, Italiji, Francuskoj i Japanu. Međutim, švicarska tvrtka je prvi put razvila model u kojem se solarni moduli mogu brzo ukloniti, jer tračnice treba redovito održavati ili mijenjati. Sun-Ways moduli se mogu brzo instalirati i ukloniti pomoću posebnog stroja. Međutim, švicarske prometne vlasti dugo su bile skeptične i prošle godine su odbacile projekt iz sigurnosnih razloga . Tek je neovisno izvješće uvjerilo revizore. Međutim, švicarske vlasti uvele su jedno važno ograničenje. Maksimalna brzina na testnoj dionici smije biti samo 70 kilometara na sat, a testna faza mora trajati tri godine. 

Njemački energetski ekonomist Lion Hirth, profesor energetske politike na Hertie School u Berlinu, ne vjeruje u uspjeh. „Kakve gluposti“, napisao je Hirth prošli tjedan na LinkedInu:"Čak i kad bi se u nekom trenutku industrijski uvela, bila bi tri puta skuplja od solarnih parkova koje danas gradimo. A da ne spominjemo vijek trajanja, dostupnost i održavanje."

S druge strane, Sun-Ways je uvjeren da bi se solarni moduli poput onih u Buttesu mogli instalirati na polovici svih željezničkih pruga diljem svijeta i dati važan doprinos proizvodnji čiste električne energije . Startup već radi na sličnim projektima u Rumunjskoj, Španjolskoj i Južnoj Koreji, a uskoro planira razgovarati s potencijalnim partnerima u Kini i SAD-u. 

A Scuderi razmišlja još dalje. Dugoročno, želi vratiti električnu energiju koju generira između tračnica natrag u vlakove, rekao je za švicarsku televizijsku postaju SRF. Cilj je gotovo 100 posto vlastite potrošnje energije za vlakove.