Solari na vodi: Zaplovio je prvi teretni brod s fotonaponskim pogonskim sustavom
- Obnovljivi izvori - 15.07.2025.
Pomorski transport ulazi u novo poglavlje, prvi put u povijesti, fotonaponski sustav izravno napaja pogon komercijalnog teretnog broda. Riječ je o inovaciji koja bi mogla značajno smanjiti potrošnju dizelskog goriva i emisije CO2, što predstavlja veliki korak prema zelenijem riječnom prijevozu u Europi.
Na sjeverozapadu Njemačke, na kanalima između Salzgittera i Friedrichsfelda, u promet je pušten brod Blue Marlin, čija je posebnost fotonaponski sustav integriran u pogonski sklop. Projekt je rezultat suradnje logističke tvrtke HGK Shipping, čeličane Salzgitter AG i nizozemske solarne tvrtke Wattlab. Njihova ideja jednostavna je, ali revolucionarna, iskoristiti solarnu energiju ne samo za palubne potrošače, nego i za električni pogon broda.
Do sada su solarni paneli na brodovima uglavnom služili za pomoćne sustave. “Blue Marlin” prvi je teretni brod koji sunčevu energiju direktno koristi za visokonaponski pogon, čime se smanjuje ovisnost o dizelskim generatorima. Za industriju koja se bori s rastućim troškovima goriva i sve strožim ekološkim regulativama, ovo je veliki iskorak.
Na krovu broda ugrađeno je 192 fotonaponskih modula koji u optimalnim uvjetima daju do 35 kW snage. Energija se ne zadržava samo na palubi, integrirana je izravno u visokonaponski 0sustav koji pogoni brod. To znači da se, barem u idealnim uvjetima, može izbjeći korištenje jednog od četiri dizelska motora. Oni ipak ostaju glavna snaga, no sada imaju "solarnog asistenta" koji smanjuje potrošnju i emisije.
Automatski sustav upravljanja energijom optimizira rad, osiguravajući da se solarna energija koristi kad je najpotrebnija. U trenucima male potrošnje, primjerice kada brod ide nizvodno i lagano je opterećen, očekuje se da “Blue Marlin” može ploviti isključivo na solarnu energiju određeno vrijeme. Ovo nije samo teorija, Wattlab tvrdi da testovi potvrđuju ovu mogućnost.
Cijeli sustav instaliran je u brodogradilištu De Gerlien van Tiem u manje od dva tjedna, dok bi nadogradnja postojećeg broda slične veličine zahtijevala najviše tjedan dana zastoja. Ovo je važan podatak za industriju jer pokazuje da se solarni sustavi mogu relativno lako integrirati i u postojeću flotu, bez dugotrajnih gubitaka prihoda zbog remonta.
Blue Marlin dug je 135 metara i ima nosivost od 3110 tona. Prvenstveno je namijenjen prijevozu čelika i rasutih tereta, a njegova ruta obuhvaća ključne kanale između Salzgittera i Friedrichsfelda. Iako se radi o riječnom plovilu, njegov primjer mogao bi poslužiti i za veće oceanske brodove, uz uvjet daljnjeg razvoja tehnologije i većih površina za panele.