Kina ubrzano prekriva okoliš autocesta solarnim panelima

Kineske pokrajine utrkuju se u stvaranju mreže autocesta koje proizvode električnu energiju. Najnoviji projekt duž autoceste Jinan–Weifang u pokrajini Shandong ima 68 megavata instalirane snage i godišnje proizvodi 68 gigavatsati električne energije, što je više nego četiri puta više od ukupne potrošnje same ceste. Time je postala prva CO2 neutralna prometnica u državi.

Takvi projekti više nisu ograničeni samo na krovove odmorišta i parkirališta. Solarni paneli sada prekrivaju padine nasipa uz cestu, razdjelnike, prostore iznad tunela i druge dijelove infrastrukture.

Kineska Akademija prometnih znanosti procjenjuje da bi uz puni potencijal autoceste i okolne prometnice mogle primiti čak 943 gigavata instalirane solarne energije, dovoljno da proizvedu više nego trostruko od ukupne godišnje potrošnje električne energije nacionalne mreže autocesta.

Najaktivniji investitor, Shandong Hi-Speed Group, već je instalirao 668 megavata solarnih kapaciteta uz autoceste i planira premašiti jedan gigavat do kraja 2025. godine. "Razvili smo rješenje koje kombinira tunele, padine i servisne zone u jedinstveni energetski sustav", izjavio je predstavnik tvrtke za državne medije.

Primjer Shandonga potaknuo je i druge pokrajine. Hunan je prošle godine dodao 8,2 megavata novih sustava, a Shanxi planira gotovo 280 megavata do kraja 2025. godine. U pokrajini Henan pokrenuta je inicijativa „100-1000-10000“ kojom se cilja na gigavatne kapacitete u sljedećih pet godina.

Ipak, projektima ne manjka prepreka. Spor birokratski proces, kategorizacija padina kao prometnog zemljišta i potreba za višestrukim dozvolama usporavaju realizaciju. Solarni paneli na autocestama izloženi su i težim uvjetima, degradacija modula raste za 2 do 3 posto godišnje, a ručni nadzor u planinskim područjima povećava troškove održavanja i do 30 posto.

Stručnjaci predviđaju da bi godišnja ugradnja solarnih sustava uz kineske autoceste mogla premašiti 20 gigavata u sljedećih pet godina, čime bi Kina postala najveće svjetsko tržište solarne energije povezane s prometom. "S novim tehnologijama i inovativnim poslovnim modelima, solarne autoceste postaju ključan alat za dekarbonizaciju prijevoza i energetsku sigurnost zemlje", zaključuje analitičar Wang Zheng iz Huaxin Capitala.