Treba li se bojati požara na električnim automobilima?
- Zelena industrija - 27.05.2024.
Kada se dogodi požar na električnom automobilu, to ubrzo postane glavna vijest u medijima zbog toga što su požari na električnim autima jako intenzivni i vrlo ih je teško ugasiti. Sve to dovodi i do zaključka da se električni automobili mogu lako zapaliti i da su zbog toga opasni. No istina je potpuno drugačija od ove zablude.
Općenito, razne studije pokazuju da je mnogo veća vjerojatnost i učestalost požara na automobilima s motorima na unutarnje izgaranje, dakle na benzin ili dizel. Na primjer, EV Fire Safe u Australiji proučavao je požare vozila od 2010. do 2020. Studija je zaključila da se 0,1 posto od svih automobila s pogonom na izgaranje iz raznih razloga zapalilo tijekom tog razdoblja u usporedbi sa samo 0,0012 posto. Po voj studiji izgledi za požar na benzinskom i dizelskom autu su gotovo 100 puta veći nego na električnom.
Iz Norveške, koja je svjetski lider u elektrifikaciji voznog parka, nam dolaze znatno drugačiji podaci, no još uvijek su električni auti u velikoj prednosti. Tamošnja studija je pokazala da vozila s unutarnjim izgaranjem izazivaju četiri do pet puta više požara nego električna vozila. Studija Švedske agencije za nepredviđene situacije iz 2022. pokazala je da su sve vrste goriva uzrokovale 68 požara na 100 000 vozila u usporedbi s 3,8 požara na 100 000 vozila za električna vozila, dakle skoro 20 puta više.
Električna vozila možda se neće zapaliti tako često kao vozila s unutarnjim izgaranjem. Ali kad se to dogodi, vatrogasnim postrojbama (osobito onima bez odgovarajuće obuke i resursa) dramatično je teže ugasiti ih. Baterijske ćelije koje se zapale mogu ući u stanje koje se naziva termalna staza. U tom stanju, kemijska reakcija koja izaziva vatru postaje samoodrživa: toplina oslobađa energiju, koja oslobađa više topline. Temperatura dramatično raste i požar je mnogo teže ugasiti.
Još jedna problem je što se ugašena električna vozila lako mogu zapaliti, ponekad vrlo dugo nakon što je požar ugašen. EV Fire Safe otkrio je da se čak 13 posto požara u električnim vozilima kasnije ponovo rasplamsalo, a u studiji je zabilježen jedan slučaj kada se požar ponovo pojavio čak 68 dana nakon što je ugašen.