Koja prijevozna sredstva proizvode najmanje, a koja najviše CO2 po putniku
- Zelena industrija - 11.03.2024.
U vrijeme kada je smanjenje emisije CO2 važnije nego ikada važno se zapitati i koja prijevozna sredstva svojom emisijom CO2 naviše pridonose globalnom zatopljenju. Posljednjih godina puno se ulaže u elektrifikaciju automobila, no činijica je da je udio električnih automobila na svijetu i dalje izuzetno nizak. Automobili su zbog njihove brojnosti (na svijetu ih ima oko 1,5 milijardi) uvjerljivo najveći CO2 “zagađivači” kada je u pitanju transport. Ni nije sve tako crno bijelo, jer automobili realno čak nisu najveći CO2 “zagađivači” ako pogledamo emisije CO2 po putniku.
Najveći CO2 “otisak” ostavljate kada putujete zrakoplovom. Pod uvjetom da zrakoplov pun, emisija CO2 po putniku u prosječnom putničkom avionu se kreće oko 120 grama po kilometru. No kada zrakoplov nije pun, ili kada leti na kratkim rutama na kojima se prosječno troši i više goriva CO2 emisija se može osjetno povećati.
Automobili ovdje inicijalno stoje lošije, jer realno prosječna CO2 emisija svih automobila na svijetu prelazi 170 grama po kilometru. No kada su u automobilu dvoje ljudi ta se emisija dijeli napola, a s više ljudi u autu dodatno pada i CO2 otisak po putniku. U modernom štedljivom automobilu u kojem se vozi petero ljudi taj otisak može iznositi i samo 30 grama CO2 po putniku. No jasno je da su auti samo rijetko puni putnika.
Motocikli i skuteri inicijalno su bolji od automobila s prosječnom CO2 emisijom od oko 110 grama po kilometru, no na njima se samo rijetko vozi više od jednog putnika pa je njihov CO2 otisak po putniku negdje na razini prosječnog automobila.
Vlakovi su izuzetno efikasno prijevozno sredstvo no većina energije koju koriste električni vlakovi diljem svijeta nastaje sagorijevanjem fosilnih goriva. Osim toga mnogi vlakovi, čak i u razvijenijim državama još uvijek voze na dizelsko gorivo pa je prosječna CO2 svjetska emisija vlaka po putniku oko 29 grama CO2 po kilometru.
Tramvaji su mnogo bolji od vlaka u pogledu emisije CO2 jer voze isključivo na struju i trebaju mnogo manje energije od vlaka. Prosječni tramvaj na svijetu posredno emitira oko 20 grama CO2 po putniku po prijeđenom kilometru.
Autobusi su u pogledu emisije CO2 čak i bolji od tramvaja. Prosjek emisije po putniku za pun autobus je oko 16 grama CO2 po prijeđenom kilometru. Ipak valja naglasiti da gradski autobusi zbog veće potrošnje koja je posljedica čestog stajanja i kretanja uglavnom dosta premašuju 20 g/kilometru za jednog putnika te je tramvaj u gradskom prometu ipak efikasnija alternativa. Dobar prosjek autobusi mogu zahvaliti mnogo većem broju međugradskih autobusa koji ispuštaju mnogo manje CO2 po putniku, u idealnom slučaju čak i do 10 g/kilometru i putniku što je moguće kod velikih autobusa na kat.
Metro, odnosno podzemna željeznica je najbolje javno prijevozno sredstvo kada je u pitanju emisija CO2. Jedan putnik u podzemnoj željeznici odgovoran je za oko 10 grama CO2 po kilometru. Podzemna željeznica je mnogo bolja od tramvaja jer, prevozi mnogo više putnika i mnogo se rjeđe zaustavlja zbog dužih relacija između stanica i izostanaka semafora i raskrižja što osjetno smanjuje potrošnju energije.
Najefikasnijom metodom prijevoza kada je u pitanju CO2 pokazuju se električni romobili i bicikli. Dok romobili u prosjeku neizravno emitiraju 9 g CO2/km, električni bicikli zbog čestog korištenja pedala i uglavnom manje snage pogonskih motora padaju na samo 6 g/100 kilometara.
Na kraju valja napomenuti da bez CO2 neutralne proizvodnje nema ni CO2 neutralnog prijevoza. Čak i klasičan bicikl koji ima pogon isključivo na pedale u prosječnom životnom vijeku ostavlja CO2 otisak od oko 6 g/km, zbog količine CO2 koja je ispuštena u atmosferu prilikom proizvodnje i naknadnog recikliranja. Električni bicikli se zbog baterije ukupno penju i na više od 20g/km, a električni skuteri zbog većih baterija i na više od 40 g/km. Zbog baterije su problematični i električni automobili jer se za proizvodnju jedne prosječne baterije u automobilu u atmosferu emitira između 2000 i 20.000 kilograma CO2, ovisno o izvorima električne energije za proizvodnju i veličini baterije. To znači da i električni automobili u životnom ciklusu može biti veliki CO2 “zagađivač” čak i ako koristi isključivo zelenu energiju i nema nikakvih izravnih emisija CO2. Klasični benzinski i dizelski automobili u startu su mnogo manji CO2 zagađivači no to itekako “nadoknađuju” kroz životni vijek kroz emisije CO2 iz fosilnih goriva koje su oko četiri puta po kilometru veće od onih u električnim automobilima.