U Švedskoj uvedena prva svjetska trajektna linija s električnim hidrogliserom

Krajem listopada je hidrogliser “Nova” krenuo na prvo putovanje sa svog doka u mirnom predgrađu Stockholma, pokretan svojim električnim motorima. Lebdeći tiho metar iznad površine vode, prešao je rutu od 15 km do gradske vijećnice u Stockholmu za samo pola sata. Putnici na brodu su bili oduševljeni jer je za njih uobičajeno jutarnje putovanje na posao prepolovljeno.

Za Stockholm, a potencijalno i za svijet, ovo bi moglo signalizirati budućnost u kojoj će gradski vodeni prijevoz biti održiv, pristupačan i brži od putovanja automobilom.

“Nova” je proizvod tvrtke Candela, prvi brod iz serije P-12 koji je ušao u službu. Njegova računalno kontrolirana krila hidroglisera podižu trup iznad vode, smanjujući potrošnju energije za 80 psoto u usporedbi s konvencionalnim plovilima smanjujući trenje vode.

“Konvencionalni brodovi nisu puno evoluirali u 100 godina i među energetski su najmanje učinkovitim načinima transporta, a po neefikasnosti im može parirati samo borbeni tenk,” rekao je Gustav Hasselskog, šef Candele. 

Izazov s konvencionalnim brzim plovilima je taj što troše enormne količine energije pri velikim brzinama, plutajući kroz vodu. To otežava elektrifikaciju, jer je njihov domet ograničen čak i kada se koriste velike baterije. Približno 70 brodova javnog prijevoza u Stockholmu koristi više fosilnih goriva nego svi gradski autobusi i vlakovi zajedno, unatoč tome što predstavljaju samo mali udio u ukupnom broju putnika. Vodeni prijevoz je skup i spor, jer plovila stvaraju velike brazde, ograničavajući njihovu brzinu u središtu grada.

Ipak, mnogi putnici uživaju u putovanju vodom. Regija Stockholm ima za cilj prebaciti sva plovila na obnovljivu energiju, s ciljem smanjenja emisija i minimiziranja buke. Tehnologija hidroglisera poput Candele P-12 ključna je za rješavanje ovih izazova.

Budući da "Nova" leti iznad vode umjesto da se gura kroz nju poput konvencionalnih plovila, stvara minimalan trag. Kao rezultat toga, brodu je dopušteno voziti velikim brzinama unutar granica grada, gdje su druga plovila ograničena propisima o plovidbi. “Nova” radi na 100 posto obnovljivu električnu energiju i emitira minimalnu buku čak i pri velikim brzinama, zahvaljujući svojim električnim C-POD motorima bez mehaničkog prijenosa.

Zahvaljujući tehnologiji hidroglisera, “Nova” nije samo najbrži električni trajekt na svijetu, već je i najbrži u floti javnog prijevoza Stockholma, krstareći brzinom od 25 čvorova (46 km/h). Skraćujući vrijeme putovanja na 30 minuta, nova hidrogliserska linija približava predgrađe Ekerö glavnom gradu.

“U mnogim gradovima najkraći put je preko vode, koja je najstarija infrastruktura čovječanstva. Danas su naši plovni putovi nedovoljno iskorišteni zbog visokih troškova, zabrinutosti oko buke i emisija tradicionalnih plovila. Ako uspijemo otključati ovaj potencijal, gradove možemo učiniti privlačnijim,” rekao je Gustav Hasselskog.

Uz svoju energetsku učinkovitost, “Nova” ne zahtijeva skupu infrastrukturu pristaništa, već se puni na običnom brzom punjaču za automobile pokraj Gradske vijećnice u Stockholmu. Veliki doseg ovog plovila mogućuje mu usklađivanje s rasporedom konvencionalnih dizelskih trajekata, uz punjenje tijekom tipične pauze za ručak.

“Nova” će raditi do jeseni 2024. dok se voda ne zamrzne, nastavljajući s radom u proljeće do kolovoza 2025. godine. Ruta je pilot projekt koji vode Candela, Trafikverket i Regija Stockholm (SL), s ciljem istraživanja kako tehnologija hidroglisera može omogućiti pomorsko putovanje koje je brže, pristupačnije i bez emisija.