Studija otkriva: Baterije električnih automobila traju dulje od prosječnog benzinskog auta

Jedna od najčešćih kritika upućenih električnim automobilima tiče se dugovječnosti njihovih baterija. Skeptici tvrde kako će skupi baterijski paketi izdržati tek nekoliko godina prije nego što budu za zamjenu. No, nova studija britanske kompanije Geotab pruža konkretne podatke koji ruše taj mit i daju razlog za optimizam svima koji već voze ili razmišljaju o kupnji električnog vozila.

Prema Geotabovim podacima prikupljenima na temelju analize više od 10.000 električnih vozila, prosječna visokonaponska baterija u prosjeku degradira za svega 1,8 posto godišnje. Drugim riječima, električni automobil će nakon 10 godina imati otprilike 82 posto prvotnog dosega, a i nakon 20 godina, ako ne dođe do većih tehničkih problema  korisniku će ostati oko 64 posto originalnog kapaciteta. Usporedbe radi, prosječna starost osobnih automobila u Hrvatskoj trenutačno iznosi 13,2 godina, što znači da  baterije imaju potencijal trajanja dulje nego što vozila općenito ostaju na cesti.

Još važnije, stopa potpunog otkazivanja baterija u vozilima proizvedenima u posljednjem desetljeću iznosi manje od 0,5 posto, što dodatno potvrđuje njihovu pouzdanost. Iako degradacija kapaciteta nije linearna, gubitak performansi najizraženiji je u prvim godinama, potom se usporava, a blagi pad može se javiti opet u posljednjoj fazi životnog ciklusa opća slika pokazuje da su moderni električni auti vrlo trajni. 

Na stanje baterije ipak mogu utjecati vanjski faktori. Visoke temperature, osobito pri punjenju, dokazano ubrzavaju degradaciju. Stoga se preporučuje držanje automobila u hladu i izbjegavanje punjenja pod izravnim suncem kad god je to moguće. Većina novijih električnih auta opremljena je sofisticiranim sustavima hlađenja i grijanja koji održavaju optimalnu temperaturu baterije, no čak i tada vrijedi pravilo - bolje hladno nego vruće.

Kao još jedan faktor koji utječe na dugovječnost baterije navodi se način punjenja. Brzo punjenje istosmjernom strujom (DC) može blago ubrzati degradaciju u usporedbi sa sporijim punjenjem na AC punjačima. Također, za baterije izrađene na osnovi kemije NMC (nikal-mangan-kobalt) i NCM (nikal-kobalt-mangan), preporuča se punjenje unutar granica od 20 do 80 posto kapaciteta kako bi se maksimalno produljio životni vijek. Kod LFP (litij-željezo-fosfat) baterija ovo ograničenje nije nužno, ali neka istraživanja sugeriraju da ih se ne bi trebalo stalno puniti do 100 posto, jer bi to moglo negativno utjecati na ukupni vijek trajanja.

Na kraju, ni jedna baterija – baš kao ni motor s unutarnjim izgaranjem nije otporna na zub vremena. Čak iako se električni automobili ne koriste, njihovi baterijski paketi polako gube kapacitet, slično kao što crijeva i pumpe na benzincu propadaju ako vozilo godinama stoji. No, za razliku od "mitova", degradacija baterije nije ni približno toliko dramatična kao što se često pretpostavlja.