Studija: Baterije električnih auta bolje je ponovno iskoristiti nego odmah reciklirati
- Ekologija - 12.08.2025.
Njemački i američki znanstvenici došli su do zaključka da korištenje istrošenih baterija iz električnih automobila u stacionarnim energetskim spremnicima prije recikliranja donosi veću korist za klimu. Istraživanje, provedeno na Sveučilištu u Münsteru, Fraunhoferovoj instituciji za proizvodnju baterijskih ćelija i Lawrence Berkeley National Laboratoryju, pokazuje da takva "druga karijera" baterija omogućuje veću uštedu CO2 od njihovog trenutačnog slanja na recikliranje.
Analiza je provedena na primjeru Kalifornije, pri čemu su znanstvenici simulirali tri scenarija. U prvom, trenutnom stanju, tek 2,5 posto baterija dobiva drugu namjenu u spremnicima, dok se većina reciklira odmah nakon vađenja iz vozila. U drugom scenariju sve baterije idu ravno u reciklažu, dok se u trećem prioritet daje drugoj upotrebi, a tek višak odlazi u recikliranje.
Rezultati su jasni. Ako bi se sve baterije odmah reciklirale, do 2050. moglo bi se zadovoljiti 61 posto potreba autoindustrije i smanjiti emisije za 48 milijuna tona CO2. No ako bi se prioritetno koristile u stacionarnim spremnicima, smanjenje emisija poraslo bi na 56 milijuna tona, i to bez ugrožavanja opskrbe sirovinama, jer količina rabljenih baterija daleko nadmašuje potražnju za spremnike. Posebno su pogodne litij-željezo-fosfatne (LFP) baterije, koje bi same mogle pokriti sve potrebe stacionarnog skladištenja energije do sredine stoljeća.
Autori naglašavaju da se s razvojem sustava recikliranja mora krenuti paralelno, kako bi se obradile sve baterije koje se ne mogu iskoristiti u drugoj namjeni. Također pozivaju na koordinirano planiranje lanca opskrbe, proizvodnje, reciklaže i ponovne uporabe, jer će zemlje koje na vrijeme izgrade takav integrirani sustav imati najveću korist od kružnog gospodarstva u sektoru baterija.