Što je udruživanje emisija i zašto je sada Tesla zbog toga u opasnosti?
- Zelena industrija - 11.04.2025.
Udruživanje emisija zapravo je koncept koji postoji više od 15 godina, pri čemu "zelene kredite" prodaju oni koji svakodnevno prodaju električne automobile, a kupuju oni koji to, s druge strane, iz raznih razloga ne mogu ili ne žele. Naziv ove strategije je "anti-emission pool", a glavni prodavač tih "kredita" u Europi je Tesla, koja u svom portfelju ima samo u automobile s nultom emisijom. Budućnost svega toga, međutim, mogla bi biti neizvjesna zbog pada prodaje Tesle.
Kako funkcionira ovaj model?
Da bismo razumjeli koncept, počnimo s objašnjenjem kako sve ovo funkcionira i zašto je uopće došlo do toga. Posljednjih su godina europski propisi o emisiji CO2 iz automobila postali sve stroži, prisiljavajući tvrtke da pronađu inovativna rješenja kako bi izbjegle velike kazne iz Bruxellesa. Jedno od takvih rješenja je formiranje "anti emisionih poolova", tj. saveza između različitih proizvođača automobila koji im omogućuju da kombiniraju emisije automobila koje proizvode i prodaju i tako zajedno poštuju ograničenja koja nameće EU.
Ukratko, kada marka ima flotu čije emisije premašuju postavljena ograničenja, može udružiti snage s drugim proizvođačima čije su emisije niže ili ih uopće nema. Ideja je osigurati da ukupne prosječne emisije grupe budu u skladu s postavljenim parametrima, što tvrtkama pomaže u izbjegavanju kazni.
Najvažniji primjer udruživanja emisija
Jedna od najpoznatijih grupa je ona u kojoj Tesla igra ulogu "pool managera" za druge kompanije kao što su Stellantis, Toyota i Ford, kojima su se prije nekoliko tjedana pridružili Honda i Suzuki .
Strategija se nakon inicijalne faze testiranja pokazala uspješnom za tvrtke koje su kupile kredite od Muskove tvrtke, a koje bi bez ovog saveza morale platiti milijunske kazne EU zbog nepoštivanja CO2 ograničenja. Međutim, posljednjih se mjeseci pojavio problem za ovu grupu, osjetan pad prodaje Tesle uzrokovan čekanjem kupaca na novi Model Y i, iznad svega, političkim stavovima Elona Muska.
U problemu su i Tesla i saveznici
Negativan trend prodaje američkog proizvođača do 2024. mogao bi se dodatno negativno odraziti na zaradu Tesle od prodavanja kredita jer, ako prodaja nastavi padati u nadolazećim mjesecima, Tesla možda više neće moći jamčiti sve kredite koje je planirala početkom godine, ugrožavajući i svoje saveznike koji će time riskirati kazne.
Da bismo razumjeli težinu situacije, prisjetimo se da je od početka 2025. Muskova tvrtka izgubila oko 30 posto vrijednosti na burzi. To je uglavnom posljedica oštrog pada prodaje U Europi i Kini. Da bismo shvatili hoće li tvrtka moći ispuniti svoje obveze, morat ćemo pričekati nekoliko mjeseci, kada ćemo se vidjeti je li pad prodaje samo prolazni trend ili je Tesla u vrlo ozbiljnim problemima.