Skandal u Škotskoj: Novi 'zeleni' trajekt emitira više CO2 od starog dizelaša

Novi škotski trajekt "Glen Sannox" trebao je postati primjer za klimatski prihvatljiv brodski promet. Ali sada se pokazalo da brod ispušta više CO2 nego stari dizelski trajekt kojeg zamjenjuje. Slučaj izaziva veliku pažnju u Velikoj Britaniji. 

Trajekt bi za tjedan dana trebao krenuti na svoje prvo putovanje, nakon što je prošlo 10 godina od ideje za ovaj brod. Glen Sannox je prvi brod izgrađen u Velikoj Britaniji na dvostruki pogon koji se sastoji od dizela i prirodnog plina (LNG). Prilikom porinuća 21. studenog 2017. tadašnja škotska premijerka Nicola Sturgeon izjavila je da će Glen Sannox "doprinijeti vodećim svjetskim ciljevima Škotske u pogledu klimatskih promjena".  

Više od 102 metra dugačak trajekt s kapacitetom od 1000 putnika i 127 automobila državne brodarske tvrtke CalMac Ferries vozi na pogon koji bi trebao postaviti ekološke standarde u međunarodnom brodarstvu i trebao bi generirati 400 tona manje CO2 godišnje od trenutačnih brodova koji plove na istoj ruti. Ali sada je otkriveno da je ugljični otisak "zelenog trajekta" veći od onog 31 godinu starog dizelskog broda koji je prije prometovao na ruti između kopnene Škotske i otoka Arran, prenosi britanski BBC . Analiza brodarske tvrtke CalMac pokazala je da Glen Sannox emitira 10.391 tonu CO2 ekvivalenta godišnje, u usporedbi sa 7.732 tone za stari MV Caledonian Isles.

Vlasnik broda CMAL tvrdi da usporedba nije valjana jer je Glen Sannox puno veći brod jer stari trajekt prima samo 90 automobila. No, prema BBC-ju, činjenica je da je emisija CO2 LNG trajekta manje prihvatljiva za klimu nego što je obećano. Umjesto uštede od 400 tona CO2, proizvest će se dodatnih 700 tona, ne računajući 2500 tona metana, koji bi također morao biti uključen u izračun.  

Brodogradilište Ferguson Marine angažirano je za projekt 2015. godine. Ono je trebala sagraditi dva broda za 97 milijuna britanskih funti no troškovi sada iznose 400 milijuna funti, a 45 milijuna funti iz državnih zajmova navodno nikada nije u potpunosti otplaćeno, prema medijskim izvješćima.