Saudijska Arabija će proizvoditi jeftini zeleni vodik uz pomoć solarne energije. Je li to revolucija za mobilnost
- Aktualno - 13.06.2025.
Saudijska Arabija ozbiljno namjerava preuzeti vodeću ulogu u globalnoj vodikovoj revoluciji. Zahvaljujući obilju sunca i jeftinoj solarnoj energiji, ova država razvija projekte koji bi zeleni vodik mogli proizvesti već po cijeni od 4,23 dolara (3,67 eura) po kilogramu. Ako uzmemo u obzir da automobil na vodikove gorive ćelije na 100 kilometara troši oko 1 kilogram vodika, vodik bi s tom cijenom proizvodnje konačno postao vrlo isplativ i za same vlasnike vozila i prijevoznike, čak i kada se na taj iznos uračunaju svi dodatni troškovi, poput transporta, marža proizvođača i poreza. Za usporedbu, jedan kilogram vodika na postajama za punjenje vozila u njemačkoj trenutačno u prosjeku košta oko 13 eura.
Glavna prednost Saudijske Arabije leži u niskoj cijeni solarne energije, zahvaljujući visokim insolacijskim razinama i niskim troškovima fotonaponskih elektrana. Znanstvenici iz KAPSARC-a (King Abdullah Petroleum Studies and Research Center) potvrdili su da su ukupni investicijski troškovi za elektranu i elektrolizu u Saudijskoj Arabiji za oko 25 posto niži nego u Njemačkoj. Uz to, države poput Saudijske Arabije i UAE imaju povoljniji omjer troška kapitala, što dodatno smanjuje ukupne troškove proizvodnje vodika.
Unatoč konkurentnosti, proizvodnja vodika suočava se s izazovima. Troškovi transporta i skladištenja mogu utjecati na konačnu cijenu, osobito zbog potrebe skladištenja pri temperaturi od –253 °C. Znatan dio troška otpada na zahtjeve sigurnosti. No, s globalnim naporima na razvoju infrastrukture i inovacijama u tekućem stanju vodika, očekuje se dodatno smanjenje troškova.
Saudijska vizija, premda duboko ukorijenjena u njihovu zelenu ekonomiju Vision 2030, nije jednostavno ekološki potez, nego strateško ulaganje. Ako Saudijska Arabija doista uspije stabilizirati proizvodnju zelenog vodika po cijeni ispod 5 dolara po kilogramu, to bi moglo značiti prekretnicu za mobilnost budućnosti. Vodik bi postao znatno konkurentniji kao gorivo za automobile, ali i teška vozila, brodove i zrakoplove, gdje baterije nisu praktično i efikasno rješenje. Time bi se otvorila vrata za širu komercijalizaciju vodikovih pogona i smanjenje ovisnosti o fosilnim gorivima u prometu.