Ovaj brod usisava vlastiti CO2 i uskoro će zaploviti

Novi norveški brod Eris ima za cilj pomoći smanjiti emisije CO2 brodova na nulu do 2050. godine Emisije iz globalnog brodskog prometa problem su koji neprestano raste. Prema Njemačkoj saveznoj agenciji za okoliš, 90 posto globalnog prometa robe odvija se morem. Brodovi su odgovorni za oko 2,6 posto globalnih emisija CO2 koje štete klimi. To je oko milijardu tona ugljičnog dioksida godišnje. Ako pomorski prijevoznici ne poduzmu mjere da stave problem CO2 pod kontrolu, njemačka agencija predviđa da će se emisije CO2 povećati za 50 do 250 posto do 2050. u usporedbi s 2012. godinom kada je brodski promet emitirao 938 milijuna tona CO2. 

Brodarska industrija do sada je pokazala malo spremnosti da se tome prilagodi. Međunarodna pomorska organizacija UN-a (IMO) već više od desetljeća pokušava provesti mjere za ograničavanje emisije stakleničkih plinova. Za sada s malo uspjeha. Brod Eris norveške tvrtke Solvang ASA je očito iznimka. To će biti prvi brod koji ima ugrađen veliki sustav za hvatanje ugljika. Eris stoga može "usisati" i odvojiti emisiju CO2 koju uzrokuje tijekom vožnje.

Norvežani ovo pokušavaju postići korištenjem nove tehnologije. Prema Solvang ASA-i, projekt Eris Shipping je prvi brodski projekt koji je instaliran s tehnologijom  Onboard Capture & Storage (OCCS). OCCS čisti ispušne plinove, smanjujući emisije CO2 do 70 posto. Uhvaćeni CO2 se sprema u palubne spremnike gdje se skladišti za daljnju uporabu. 

Tanker za etilen zapremine 21.289 kubičnih metara proveo je proteklih nekoliko mjeseci u suhom doku Seatrium Admiralty Yarda u Singapuru, a svjetskoj je javnosti predstavljen prije dva tjedna. Brod bi trebao biti porinut na probnu plovidbu početkom veljače.

Na razvoju i gradnji broda su radili i finska tvrtka Wärtsilä, proizvođač izvora električne energije za brodove i brodskih motora, te njemačka tvrtka MAN Solutions SE, specijalizirana za održivu ekološku tehnologiju. Ona, između ostalog, proizvodi brodske motore koji rade na sintetička goriva i razvija tehnologije za hvatanje i skladištenje ugljika, velike toplinske pumpe i elektrolizere za proizvodnju zelenog vodika.

Ako Eris bude uspješan, Solvang planira instalirati tehnologiju na više brodova, uključujući novogradnje predviđene za isporuku do 2026. ili 2027. godine. Solvang ASA, sa sjedištem u Stavangeru, upravlja s dvadeset i tri broda, uključujući tankere za ukapljeni naftni plin i etilen.