Oko 5000 učenika je u programima povezanima s obnovljivim izvorima
- Zelena industrija - 26.11.2024.
Većina razvijenih zemalja nema dovoljno takozvanih zelenih zanimanja. Što se na tom polju događa u Hrvatskoj su na panelu "Zeleni poslovi i obrazovanje za energetsku tranziciju" raspravljali: Vesna Anđelić, pomoćnica ravnatelja Agencije za strukovno obrazovanje, doc. dr. sc Mirna Gržanić Antić, Zavod za visoki napon i energetiku, FERprof. Bruno Zelić, dopredsjednik Akademije tehničkih znanosti Hrvatske, profesor na Fakultetu kemijskog inženjerstva i tehnologije i dr. sc. Dražen Arbutina, dipl. ing. arh., prof. stručnog studija u trajnom izboru, pročelnik Graditeljskog odjela, Tehničko veleučilište u Zagrebu.
"Pretpostavljam da je većini poznato da imamo studij koji je specijaliziran za teme energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora u Šibeniku. Imamo i razne studije koji pokrivaju učinkovitost i mnoge oblike zelene energije. Danas su nezamislivi školski obrazovni programi koji se ne dotiču ovih tema. To obrazovanje ima ugrađeno u svoje temelje. Uključujemo to u studijske i srednjoškolske programe, ali nismo dobri vizionari, rekao je prof. Bruno Zelić, dopredsjednik Akademije tehničkih znanosti Hrvatske, profesor na Fakultetu kemijskog inženjerstva i tehnologije.
"Teško je biti vizionar u tom smjeru, ali ono što treba raditi je pružiti mladim ljudima, učenicima, mogućnost kreiranja širih kompetencija koje će im pomoću u životnom učenju. Mi nemamo jako putno tih ljudi u obrazovanju, otprilike je oko 5000 učenika u tim programima povezanima s obnovljivim izvorima energije i obnovljivom energijom. Pokušali smo biti pokretač tih promjena u obrazovanju. Nije sporno da se stvari moraju promijeniti i da moramo napraviti korak dalje. Kroz četiri, pet godina će situacija biti jasnija i vidjet ćemo jesmo li napravili neki pomak u obrazovanju. Jako puno novih zanimanja donosi ova nova reforma, 147 novih strukovnih programa koji ulaze u obrazovanje. Kroz sve programe se fokus stavlja na ekologiju, zbrinjavanje otpada, poduzetništvo, sve što će mladima dati barem osnovno usmjerenje na ovo što ih čeka u budućnosti", rekla je Vesna Anđelić, pomoćnica ravnatelja Agencije za strukovno obrazovanje.
"Uveli smo brojne kolegije koji govore o električnim automobilima, obnovljivim izvorima energije... Studente upoznajemo s drugačijim načinom trgovanja energije. Uvodimo ih u svijet industrije, mnogi studenti žele raditi nešto konkretno, a tu pomaže industrija. Naši studenti se zapošljavaju u HEP-u, Končaru, a mnogi osnivaju vlastite Startupove", rekla je doc. dr. sc Mirna Gržanić Antić, Zavod za visoki napon i energetiku, FER.
"Danas pedeset posto naših studenata odlazi u farmaceutsku industriju, što je nekima možda čudno, ali tamo su zakonitosti povezane s kružnim gospodarstvom i nekim principima koji se koriste pri proizvodnji obnovljive energije. Ako će vodik jednog dana prevladati, mislim da će tamo biti više mjesta u industriji obnovljive energije za studente s našeg fakulteta", rekao je prof. Bruno Zelić.
"U Sloveniji je dolazak do novog kurikuluma sličan kao i kod nas. Oni imaju velike centre koji su jako dobro opremljeni. Austrija je tipičan primjer dualnog obrazovanja, imaju više od 100.000 učenika koji svoje učenje primjenjuju na radu i kasnije ostaju kod tog poslodavca. Kod nas to nije uspjelo zaživjeti krajem 90-ih. Onda se pojavila shema naukovanja. prije sedam godina je došla nova ideja za dualno obrazovanje no ni to nije zaživjelo. Naš mentalitet je drugačiji, nekako želimo da djeca budu u školama, a ne kod poslodavca i to moramo prihvatiti. Strukovno obrazovanje preuzima princip kreditnih bodova, kao visoko obrazovanje. To je odmak u kojem ne pričamo o nastavnim satima već o tome koliko je vremena potrebno pojedinom učeniku do njegove kvalifikacije. To se može razlikovati od učenika do učenika. To će biti pitanje kvalitete, praćenja, vrednovanja...", , rekla je Vesna Anđelić.
"FER i FSB su pokrenuli studije energetike u Šibeniku, interesa ima. Trenutno smo na 100 studenata koji su završili preddiplomski studij. Studij je napravljen u suradnji s gospodarstvom, ima terenske nastave, prakse...", rekla je doc. dr. sc Mirna Gržanić Antić.
"Strategije nema uopće, pogotovo za zelena zanimanja, imamo manje učenika za upis nego što imamo mjesta na tim programima", oštar je bio Bruno Zelić.