Nova studija razbija najveći strah kupaca: Modernim električnim autima baterije gotovo nikada ne otkazuju

Jedna od najvećih briga potencijalnih kupaca električnih automobila jest trajnost baterije. Iskustvo s mobitelima i laptopima sugerira da litij-ionske baterije brzo degradiraju, pa mnogi s pravom strahuju od scenarija u kojem bi najskuplja komponenta automobila mogla otkazati nakon svega nekoliko godina. No prema najnovijem istraživanju tvrtke Recurrent, koja prati stanje baterija na tisućama električnih vozila, taj strah sve je manje opravdan. Podaci pokazuju da su kvarovi baterija iznimno rijetki, a tehnologija iz godine u godinu postaje sve pouzdanija.

Recurrent navodi da je, izuzmu li se veliki službeni opozivi poput onih za Chevrolet Bolt ili Hyundai Konu, manje od 4 posto vlasnika ikad zamijenilo bateriju. A kod najnovije generacije električnih vozila, onih prodanih nakon 2022. godine, taj broj pada na samo 0,3 posto. Drugim riječima, tri automobila na tisuću trebalo je zamjenu baterije. 

Razlika između generacija jasno se vidi. Rani modeli, poput Nissan Leafa (2011.–2016.), imali su stopu zamjene od 8,5 posto, ponajviše zato što nisu imali aktivno hlađenje baterije i što je industrija tek učila kako pravilno dizajnirati pakete ćelija. Druga generacija, u koju spadaju Chevrolet Bolt i rani Tesla Model 3, drastično je napredovala i stopa zamjene pala je na oko 2 posto.

No ključna je razlika u uzroku. Kod najnovijih automobila zamjene se gotovo uvijek događaju zbog tvorničkog defekta, a ne zbog degradacije uslijed prijeđenih kilometara, upravo onoga čega se kupci najviše boje. Novi modeli imaju napredne sustave termalnog upravljanja koji održavaju bateriju u optimalnom temperaturnom rasponu, kao i automatsko predgrijavanje ili hlađenje prije punjenja. Sve to produljuje životni vijek ćelija i sprječava ubrzano starenje.

Stručnjaci procjenjuju da moderni električni automobili neće imati značajnijih problema s baterijom najmanje 15 godina, a u slučaju ranih kvarova vlasnici su ionako zaštićeni tvorničkim jamstvima, najčešće osam godina ili 160.000 kilometara. Mnogi proizvođači jamče zamjenu baterije ako kapacitet u tom razdoblju padne za više od 30 posto.

Čak i kada bi zamjena bila potrebna, situacija nije tako dramatična kao nekoć. Cijene baterija u proteklom su desetljeću strmoglavo pale, a s daljnjim širenjem proizvodnje pad će se nastaviti. Za pet ili deset godina čak bi i kompletna zamjena mogla biti razmjerno rutinska i financijski podnošljiva.

Poruka istraživanja Recurrenta jasna je: moderne baterije električnih automobila daleko su dugotrajnije nego što većina vozača misli. Zato bi rezultati ovog istraživanja mogli ukloniti jedan od najvećih psiholoških zidova koji još stoji između kupaca i električne budućnosti.