Nova globalna CO2 porezna pravila za brodove: spas ili novi problem za klimu?
- Zelena industrija - 16.10.2025.
Od 2027. godine međunarodna pomorska industrija suočit će se s novom obvezom, porezom na emisije ugljikovog dioksida. Riječ je o mjeri koja bi, prema zagovornicima, mogla značajno smanjiti klimatski utjecaj brodskog prometa, no kritičari upozoravaju da bi mogla izazvati neželjene posljedice, pa čak i ubrzati globalno zatopljenje.
Prema prijedlogu Međunarodne pomorske organizacije (IMO), nova će se regulativa odnositi na brodove teže od 5000 tona, koji čine oko 85 posto ukupnih emisija globalne pomorske flote. Pomorski promet, iako rijetko u fokusu javnosti, sudjeluje s gotovo tri posto u svjetskim emisijama stakleničkih plinova. Ideja poreza je jednostavna, potaknuti brodarske kompanije da prijeđu na čišća goriva i tehnologije, uz financijski poticaj za one koji već posluju s nižim emisijama.
Zelena tranzicija na moru već traje. Umjesto tradicionalnog teškog loživog ulja, u upotrebu ulaze tekući prirodni plin (LNG), metanol, amonijak, vodik i biodizel. Pojavljuju se i futuristički projekti brodova koji bi mogli hvatati i ponovno pohranjivati vlastiti CO2. "Pomorstvo ne smije ostati slijepa točka u globalnoj borbi protiv klimatskih promjena", poručuju iz organizacije NABU, koja novu regulativu smatra povijesnim korakom za multilateralnu suradnju.
No povijest pokazuje da dobre namjere ne jamče nužno i dobre rezultate. Kada je 2020. IMO smanjio dopuštene razine sumpora u brodskim gorivima, time je doista smanjeno zagađenje nad oceanima, ali i neočekivano, ubrzano globalno zagrijavanje. Naime, sumporni aerosoli koji su se ranije emitirali reflektirali su dio Sunčeve svjetlosti i stvarali bijele oblake koji su blago hladili planet. Njihovim smanjenjem, prema studiji objavljenoj u časopisu Geophysical Research Letters, Sunčeva energija lakše dopire do površine, što je moglo ubrzati klimatske promjene za dvije do tri godine. Neki stručnjaci smatraju da bi masovno korištenje novih goriva moglo imati sličan učinak.
Znanstvena zajednica ostaje podijeljena. Dok neki taj efekt smatraju stvarnim, ali ograničenim, drugi upozoravaju da su modeli još uvijek previše pojednostavljeni da bi iz njih proizlazili konkretni zaključci. Ipak, novi porezni mehanizam dodatno otvara pitanje: može li globalno oporezivanje emisija doista potaknuti tranziciju prema čišćim rješenjima, ili će samo preraspodijeliti troškove bez pravog učinka?
Brodari se, u međuvremenu, nadaju da će nova pravila barem donijeti više predvidljivosti. "Svjetski propisi jedini su način da se osigura poštena konkurencija i stvarni napredak u zaštiti klime", poručio je Martin Kröger, glavni direktor Udruženja njemačkih brodara. Konačna odluka o usvajanju poreza na CO2 očekuje se krajem tjedna, a za njezino donošenje potrebna je dvotrećinska većina, koju je IMO već jednom postigao u travnju ove godine.