Nije gubio vrijeme: Trump je već krenuo u borbu protiv električnih vozila

Odmah nakon inauguracije, Američki predsjednik Donald Trump nije gubio vrijeme i krenuo protiv jedne od svojih najčešćih meta u predizbornoj kampanji: električnih vozila i politike Bidenove administracije koja je pridonijela njihovom porastu.

Jedna od brojnih Trumpovih izvršnih naredbi, pod naslovom "Oslobađanje američke energije", obvezuje na uklanjanje onoga što predsjednik naziva "mandatom za električna vozila " kako bi se "promicao pravi izbor potrošača, koji je ključan za gospodarski rast i inovacije, putem uklanjanje regulatornih prepreka za pristup motornim vozilima". U nalogu se također kaže da će Trumpova administracija razmotriti ukidanje onoga što on naziva "nepravednim subvencijama i drugim loše osmišljenim distorzijama tržišta koje je nametnula vlada koja je favorizirala električna vozila u odnosu na druge tehnologije". 

Trump je također naredio federalnim agencijama da "odmah pauziraju isplatu sredstava za stanice za punjenje električnih vozila koja su dostupna kroz Nacionalni program formule za infrastrukturu električnih vozila i Diskrecijski program bespovratnih sredstava za infrastrukturu za punjenje i opskrbu gorivom", izravno ciljajući financiranje javnih brzih punionica za automobile. Velik dio tih sredstava već je dodijeljen državama, djelomično zahvaljujući "ubrzanim potezima" u posljednjim danima Bidenove administracije.  

Trumpova upotreba izraza "mandat"  povijesno se odnosila na pravila Američke agencije za zaštitu okoliša (EPA) koja zahtijevaju od proizvođača automobila da značajno smanje emisije stakleničkih plinova svojih novih automobila počevši od 2027. godine. Biden je postavio neobvezujući cilj da 50 posto svih prodanih novih vozila bude isključivo na električni pogon do 2030. godine. 

U 2024. rekordnih 8 posto novih automobila u SAD-u je bilo potpuno električno. Iako se stopa rasta električnih automobila usporila prošle godine i nije u skladu s prvotno "ružičastim očekivanjima" proizvođača automobila, električna vozila ostaju najbrže rastući segment među novim automobilima. Hyundai i General Motors prošle su godine postali prvi proizvođači automobila nakon Tesle koji su prodali više od 100.000 električnih vozila u jednoj godini, a Ford se također približio. 

Kao što je primijetio Wall Street Journal , mnoge Trumpove izvršne uredbe vjerojatno će se suočiti s pravnim izazovima u nadolazećim tjednima i mjesecima. Ove naredbe ne nude nikakve konkretne političke akcije u vezi s pravilima o emisijama, poreznim olakšicama za električna vozila ili subvencijama za proizvođače.