Napori zrakoplovne industrije vezani uz klimu 'dramatično propadaju'
- Ekologija - 08.05.2025.
Zrakoplovna industrija "dramatično ne uspijeva" u svojim naporima da se uhvati u koštac sa svojom ulogom u klimatskoj krizi, prema novoosnovanoj skupini zrakoplovnih stručnjaka.
Grupa Call Aviation to Action tvrdi da je zrakoplovna industrija previše optimistična u pogledu tehnologije za smanjenje emisija i zarobljena u poslovnom modelu koji zahtijeva stalno rastući broj letova. Nedostatak značajnih klimatskih akcija ove industrije riskira njezino uništenje, kaže grupa, jer će stroga vanjska regulacija postati neophodna kako se klimatska kriza bude pojačavala.
Karel Bockstael, suosnivač grupe i potpredsjednik za održivost u KLM-u do 2022., rekao je: „Vidimo dobro koje zrakoplovstvo može učiniti, ali također vidimo da moramo preoblikovati našu industriju kako bismo obnovili njezin pozitivan doprinos svijetu.“
Zbog svoje međunarodne prirode, emisije ugljikovog dioksida iz zrakoplovstva isključene su iz nacionalnih planova koje države podnose tijelu UN-a za klimu. Umjesto toga, tijelo UN-a za zrakoplovstvo, Međunarodna organizacija civilnog zrakoplovstva (ICAO), zadužena je za rješavanje problema stakleničkih plinova iz komercijalnih zrakoplova.
Bockstael je rekao: „Moje je mišljenje da ICAO dramatično ne ispunjava tu odgovornost, jer je jedino što je osmislio nakon osam godina rasprave shema Corsia, koja nije ništa više od kompenzacije ugljika za rast zrakoplovstva iznad određenog praga, izvozeći svoj problem u drugu industriju.“ Shema je kritizirana kao „ neambiciozna i problematična “ i još uvijek nije zahtijevala od bilo koje zrakoplovne tvrtke da koristi ugljični kredit.
Rekao je: „Ako ne djelujemo, do 2050. emisije iz zrakoplovstva činit će otprilike četvrtinu svih emisija uzrokovanih ljudskim djelovanjem – to će biti zaista vrlo sramotna situacija.“
ICAO predviđa udvostručenje broja putnika do 2042. godine, a industrija tvrdi da učinkovitiji zrakoplovi, održiva goriva i Corsia mogu kontrolirati emisije CO2. Neovisni stručnjaci kažu da je izuzetno malo vjerojatno da će izvedivi opseg mjera za smanjenje emisija iz zrakoplovstva kompenzirati takvo udvostručenje prometa , s obzirom na to da su, na primjer, poboljšanja učinkovitosti goriva sada u zastoju.