Kopenhagen nagrađuje 'ekološke' turiste pivom i biciklima. Sad istu stvar žele i drugi gradovi
- Ekologija - 09.12.2025.
Dok se deseci popularnih europskih gradova bore protiv masovnog turizma kaznama i novim porezima, Kopenhagen je "okrenuo ploču". Danska prijestolnica odlučila je nagrađivati turiste koji se ponašaju odgovorno i ekološki osviješteno. Njihov cilj je pokazati da održivi turizam ne mora biti kompliciran.
Kroz inicijativu CopenPay, pokrenutu 2024. godine, posjetitelji zarađuju nagrade za "dobra djela". Došli ste u grad vlakom umjesto avionom? Super, evo popusta na ulaznice za muzeje. Koristite bicikl, skupljate smeće po parkovima ili pomažete u gradskim vrtovima? Za nagradu dobijete besplatan najam bicikla, vožnju brodom po kanalima, pa čak i ručak ili pivo u lokalnim restoranima i barovima. Pristup je jednostavan i pozitivan.
Uspjeh Kopenhagena nije prošao nezapaženo. Više od 100 svjetskih destinacija javilo se Dancima, a Berlin je bio najbrži. Već sljedećeg ljeta planiraju pokrenuti vlastitu verziju pod nazivom BerlinPay.
_43468_kopenhagen_danska.jpg)
"Vjerujemo da je CopenPay previše važan da bismo ga zadržali za sebe. Berlin je bio prvi koji je kreirao vlastitu verziju", stoji u priopćenju Sørena Tegena Petersena, direktora turističke organizacije Wonderful Copenhagen. Berlin planira koristiti mobilnu aplikaciju i sustav bodovanja, a nagrađivat će dolazak vlakom, duži boravak, konzumaciju biljnih obroka i sudjelovanje u eko-aktivnostima.
Primjer slijede i drugi. Helsinki razmatra sličan model s naglaskom na projekte obnove Baltičkog mora, a Bremen već nagrađuje goste koji doputuju vlakom paketima iznenađenja s poklonima i bonovima. Trend se proširio i na popularna skijališta. Odmarališta poput Via Lattea u Italiji i Les Gets-Morzine u Francuskoj nude i do 25 posto popusta na skijaške karte za sve koji na Alpe stignu željeznicom.
Čini se da je vrijeme kažnjavanja turista na zalasku. Pozitivni poticaji postaju novi alat u borbi za održivost, pokazujući da se odgovorno ponašanje itekako isplati - i za turiste i za same destinacije.