Kinesko i europsko tržište električnih automobila u snažnom uzletu, SAD i dalje kaska

Tržište električnih automobila u svijetu i dalje raste, unatoč sve češćim vijestima o padu potražnje i prevelikim zalihama kod nekih proizvođača. Novi Electromobility Report njemačkog Centra za automobilski menadžment (CAM) pokazuje da su prodaja i tržišni udjeli električnih vozila u prva tri tromjesečja 2025. godine porasli u sve tri ključne regije - Kini, Europi i Sjedinjenim Američkim Državama. No, rast nije svugdje jednako snažan, a razlike među tržištima otkrivaju različite pristupe elektrifikaciji.

Kina, koja već godinama drži status svjetskog predvodnika u elektromobilnosti, dodatno učvršćuje svoju dominaciju. U prvih devet mjeseci prodano je čak 5,4 milijuna električnih vozila na baterije (BEV), što je rast od 32 posto u odnosu na lanjskih 4,1 milijun. Hibridi s mogućnošću vanjskog punjenja (plug-in hibridi, PHEV) bilježe skromniji rast od 14 posto, a tržište obilježava žestok cjenovni rat. BYD drži uvjerljivih 29 posto kineskog tržišta, Geely oko 12 posto, dok cijela Volkswagen grupa u Kini jedva prelazi jedan posto.

Europa također bilježi solidan uzlet. Broj prodanih baterijskih električnih automobila porastao je s 1,4 na 1,8 milijuna, odnosno za 25 posto. Time je stari kontinent potvrdio status drugog najvećeg tržišta električnih automobila na svijetu. No, rast nije ravnomjeran. Njemačka bilježi porast od 38 posto (ukupno oko 382 tisuća prodanih novih električnih auta), Ujedinjeno Kraljevstvo 29 posto (oko 350 tisuća), dok je francusko tržište stagniralo. Udio električnih vozila u ukupnoj prodaji dosegnuo je 22 posto u Britaniji te po 18 posto u Njemačkoj i Francuskoj, dok su nordijske zemlje i Beneluks već odavno iznad 30 posto, norveška i blizu 100 posto.

U Sjedinjenim Državama situacija je znatno drukčija. Prodaja baterijskih električnih vozila porasla je samo šest posto, s 946 tisuća na milijun automobila. Tržišni udio električnih automobila iznosi osam posto, što je manje polovice europskog prosjeka. Ograničena mreža punionica i politička klima koja trenutačno nije naklonjena elektrifikaciji usporavaju napredak.

Gledano po proizvođačima, kineski divovi ubrzano preuzimaju primat. BYD je u prva tri kvartala 2025. povećao isporuke baterijskih električnih auta za 37 posto, na 1,6 milijuna vozila, čime je pretekao Teslu i postao najveći svjetski proizvođač električnih automobila. Geely je gotovo udvostručio prodaju (+90 posto), dok je Volkswagen zabilježio rast od 42 posto, ali mu udio električnih automobila u ukupnoj prodaji i dalje iznosi tek 11 posto. BMW je prodao 323 tisuće BEV-ova (+10 posto), a Mercedes je stagnirao.

Podvuče li se crta, tržište električnih automobila i dalje se ubrzano širi, ali različitim brzinama. Kina diktira tempo i sve više oblikuje globalne trendove, Europa je na putu stabilnog rasta uz državne poticaje, dok SAD još traži jasan smjer. U svakom slučaju, i 2025. godina pokazuje da se elektromobilnost iz nišne tehnologije pretvorila u važnog pokretača automobilske industrije.