Karlovac inovacijama smanjuje emisije CO2 i troškove grijanja

Gotovo osam tisuća građana Karlovca, od ogrjevne sezone 2023./2024. grije se čišćom energijom, a Gradska toplana Karlovac je uz još kvalitetniju uslugu, učinkovitije poslovala. Naime, taj opskrbljivač toplinskom energijom na području Karlovca uložio je u inovativna digitalna rješenja za energetsku učinkovitost koja, između ostalog, uključuju naprednu prediktivnu analitiku i umjetnu inteligenciju, a sve u sklopu projekta "Revitalizacija vrelovodne mreže u gradu Karlovcu”, koji je s 13.748.000 eura sufinanciran sredstvima Europske unije.

Primijenjena rješenja mogu smanjiti emisiju ugljika do 20 posto radi održivije budućnosti stanovnika Karlovca. Dodatno, u daljnjem poslovanju očekuje se smanjenje operativnih troškova i troškova održavanja za do 20 posto, dok brojni primjeri u svijetu pokazuju da se može očekivati povećanje operativne učinkovitosti i kvalitete usluge za čak 25 posto.

„Zadovoljstvo naših korisnika nam je na prvom mjestu te zato kontinuirano razmišljamo o poboljšanjima kako bismo bili cjenovno konkurentni i ispunili njihova očekivanja po pitanju kvalitete, a i bili u korak s ciljevima EU-a kada je riječ o smanjenju emisija ugljika. Prošle ogrjevne sezone odgovorili smo na prioritete s tehnički sofisticiranim, energetski učinkovitim i ekološki odgovornim rješenjem, a tim putem nastavljamo i u ovoj ogrjevnoj sezoni”, rekao je Zdravko Eremić, direktor Gradske toplane Karlovac.

Inovacije u procesima Gradske toplane Karlovac uključuju napredni operativni softver za optimizaciju sustava hlađenja i grijanja, koji pomaže u smanjenju potrošnje energije, troškova i emisija CO2, dok istovremeno osigurava potrebnu razinu usluge. Također, rješenje nudi mogućnosti predviđanja u ponašanju mreže pokazujući što će se dogoditi prije nego što se dogodi, čime smanjuje rizike neželjenih prekida u mreži. Istovremeno pomaže poboljšati uslugu planiranjem, štedeći vrijeme i novac. U svijetu takva rješenja u sklopu EcoStruxure District Energy platforme i u skladu sa svojim specifičnim potrebama već koriste opskrbljivači toplinskom energijom u Zagrebu, Ljubljani, Beču, Varšavi, Stockholmu, Kopenhagenu i brojnim drugim gradovima.

„Postojeće primjene takvih naprednih rješenja u svijetu pokazale su da povrat investicije može biti za manje od 18 mjeseci. Naše iskustvo potvrđuje da implementirano rješenje jamči visoku

kvalitetu i pouzdanost sustava i zato nam je iznimno drago zbog povjerenja koje smo dobili i ostvarene suradnje s Gradskom toplanom Karlovac “, pojasnio je Dražen Dorić, business development, ATO inženjering, domaćeg sistem integratora koji je implementirao nova rješenja u Gradsku toplanu Karlovac.

Radi se o rješenju EcoStruxure District Energy s AI modulom za prognozu opterećenja te Geo SCADA-om, M171 PLC-ovima, senzorima tlaka i različitom opremom za niski napon za podstanice, sustavu za modeliranje hidraulike i ostalim rješenjima kompanije Schneider Electric, predvodnika u digitalnoj transformaciji upravljanja energijom i automatizaciji.

„Danas se od elektroenergetskih poduzeća očekuje smanjenje potrošnje energije i emisija ugljika, ali ona istovremeno imaju malo informacija što se događa s energijom nakon što napusti postrojenje. Zato je iznimno važno identificirati najbolje opcije za poboljšanje postojećih ili osmišljavanje novih sustava, pri čemu moraju imati uvid u operativne procese u stvarnom vremenu, stanje mreže, potražnju korisnika, kao i predviđanja što bi se moglo dogoditi kako bi se minimizirali rizici u kvaliteti isporuke usluge. Naravno da je iznimno važna ekonomska perspektiva i što brži povrat ulaganja, ali građanima je jednako važna i održiva budućnost sa smanjenjem emisija ugljika”, istaknuo je Arthur Vašarević, generalni direktor Schneider Electrica za Hrvatsku, Sloveniju te Bosnu i Hercegovinu.

Zahvaljujući naprednim rješenjima s prediktivnom analitikom i umjetnom inteligencijom te boljem upravljanju mrežom, Gradska toplana Karlovac može predvidjeti i riješiti probleme prije nego što se odraze na isporuku toplinske energije I time postići manje prekida u opskrbi i bolje zadovoljstvo korisnika, zaključuju iz Schneider Electrica.