Kako kondenzacijski tragovi zrakoplova dodatno zagrijavaju planet
- Ekologija - 19.12.2025.
Kondenzacijski tragovi zrakoplova odavno su poznati kao jedan od klimatskih problema zračnog prometa. No nova istraživanja pokazuju da je njihov stvarni učinak na zagrijavanje Zemlje veći nego što se dosad mislilo. Razlog leži u činjenici da velik dio tih tragova uopće nije vidljiv s tla, jer nastaje unutar već postojećih cirusnih oblaka, visoko u atmosferi.
Kondenzacijski tragovi nastaju kada se vodena para iz ispušnih plinova mlaznih motora kondenzira i smrzava u hladnom i vlažnom zraku na velikim visinama. Nastali ledeni kristali mogu brzo nestati, ali se u povoljnim uvjetima šire i pretvaraju u umjetne cirusne oblake. Ti oblaci imaju dvojak učinak na klimu. Danju djelomično odbijaju Sunčevo zračenje natrag u svemir, ali istodobno zadržavaju toplinsko zračenje koje Zemlja emitira prema gore. Neto učinak pritom je zagrijavanje.
_46_zrakoplov.jpg)
Dosadašnji klimatski modeli uglavnom su analizirali kondenzacijske tragove koji nastaju na vedrom nebu. No dvije nove studije, objavljene u časopisu "Nature Communications", mijenjaju tu sliku. Istraživački tim pod vodstvom Andreasa Petzolda analizirao je sedam godina podataka s putničkih zrakoplova i usporedio ih s meteorološkim analizama. Rezultat pokazuje da se u srednjim geografskim širinama, poput Europe i Sjeverne Amerike, oko polovice dugotrajnih kondenzacijskih tragova formira unutar vrlo tankih ili gotovo nevidljivih cirusnih oblaka.
Druga studija, koju je vodio Torsten Seelig sa Sveučilišta u Leipzigu, koristila je satelitske podatke i otkrila oko 40.000 slučajeva takozvanih "ugrađenih" kondenzacijskih tragova. Procjena je da oni povećavaju ukupni radijacijski učinak zračnog prometa za oko deset posto, što je dosad bilo uglavnom zanemareno. Posebno snažan učinak imaju vrlo mladi tragovi, mlađi od petnaest minuta.
Ova otkrića imaju važne posljedice za klimatske strategije u zrakoplovstvu. Ideja da bi se letovima kroz cirusne oblake mogao smanjiti klimatski učinak pokazuje se neutemeljenom. Umjesto toga, stručnjaci naglašavaju važnost preciznijeg planiranja ruta koje izbjegavaju područja pogodna za nastanak kondenzacijskih tragova, kao i ubrzani razvoj održivih zrakoplovnih goriva. Iako su bijeli tragovi često nevidljivi oku, njihov utjecaj na klimu itekako je stvaran.