Je li punjenje električnog auta u garaži stambene zgrade opasno: Evo što o tome misli MUP
- Zelena industrija - 20.08.2025.
Sve više vozača u Hrvatskoj prelazi na električne automobile, a s njima dolazi i jedno neugodno pitanje: gdje ih puniti kada živite u zgradi s podzemnom garažom? Upravo su se tom dilemom nedavno susreli stanari u Ulici Vilima Korajca u naselju Špansko u Zagrebu. Rasprave među susjedima, sumnje oko sigurnosti i improvizirana rješenja ubrzo su dovele do službenog upita, a potom i odgovora MUP-a, odnosno Ravnateljstva civilne zaštite, Područnog ureda Zagreb.Odgovor je objavljen na Facebook stranici Špansko za Svakoga.
Odgovor je bio vrlo jasan. Ako zgrada nema izvedenu infrastrukturu za punjenje električnih vozila u skladu s projektom, takvo je punjenje nedopušteno i opasno, trde iz Civilne zaštite. Drugim riječima, priča o “produžnom kabelu do utičnice” nije samo pitanje praktičnosti nego ozbiljan sigurnosni problem. Požari električnih automobila traju dulje od onih kod vozila s unutarnjim sagorijevanjem, oslobađaju velike količine topline, gust dim i čađu te mogu ugroziti i samu nosivost konstrukcije zgrade. Baterije koje se zapale gore snažno i dugotrajno, a temperature u podzemnim prostorima mogu dosegnuti i više od tisuću stupnjeva Celzija. U takvim uvjetima ugrožene su instalacije, betonske i čelične konstrukcije, a zbog niskih stropova i uskih rampi pristup vatrogasnim vozilima postaje gotovo nemoguć.
Naglašava se i da improvizirana rješenja jednostavno nisu prihvatljiva. Za svaku zgradu koja želi svojim stanarima omogućiti punjenje električnih vozila potrebno je izraditi projekt i provesti analizu postojećeg stanja. To uključuje sustave ventilacije i odimljavanja, provjeru otpornosti konstrukcije, raspored punionica i njihovu udaljenost, kao i organizaciju u slučaju požara ili nesreće. Tek kada sve to bude osigurano, uz suglasnost upravitelja zgrade, može se govoriti o sigurnom punjenju u garaži.
Ovaj službeni dopis podsjeća i na praksu pojedinih zapadnih zemalja gdje se punjenje električnih vozila u privatnim podzemnim garažama uopće ne dopušta, upravo zbog visokih rizika. U tim slučajevima prednost se daje rješenjima na otvorenom prostoru, gdje su ventilacija i mogućnost intervencije daleko jednostavniji. Upravo je to i preporuka nadležnih tijela u Hrvatskoj. Gdje god je moguće, punionice bi trebalo smještati izvan zatvorenih garaža.
Zaključak je stoga nedvosmislen: punjenje električnih vozila u podzemnim garažama moguće je samo ako postoji projektirana i izvedena infrastruktura uz sve sigurnosne mjere. U suprotnom, ono predstavlja rizik ne samo za vlasnika automobila, nego i za sve stanare zgrade. Rasprava u Ulici Vilima Korajca pokazala je koliko je ovo pitanje aktualno, a službeni dopis civilne zaštite jasno daje do znanja da kratka prečica do obične utičnice u garaži nije rješenje, već potencijalna opasnost.