Istraživanje: Velike vrućine štete razvoju djece
- Aktualno - 11.12.2025.
Dugotrajna izloženost visokim temperaturama ne ugrožava samo zdravlje i okoliš, već može imati i ozbiljne posljedice na rani razvoj djece. Na to upozorava novo istraživanje objavljeno u Journal of Child Psychology and Psychiatry, koje pokazuje da ekstremna vrućina može usporiti razvoj osnovnih kognitivnih vještina kod djece predškolske dobi.
Istraživanje je obuhvatilo gotovo 20.000 djece u dobi od tri i četiri godine u šest zemalja, Gambiji, Gruziji, Madagaskaru, Malaviju, Palestini i Sijera Leoneu. Autori su analizirali povezanost između temperature okoline i dječjih razvojnih postignuća, s posebnim naglaskom na čitanje, pisanje i osnovno razumijevanje brojeva.
_456_djeca_afrika.jpg)
Rezultati su jasni, ali zabrinjavajući. Djeca koja su živjela u područjima gdje su prosječne maksimalne temperature redovito prelazile 30 stupnjeva bila su 5 do gotovo 7 posto rjeđe u mogućnosti dosegnuti osnovne razvojne prekretnice u području pismenosti i numeričkih vještina u usporedbi s vršnjacima iz hladnijih sredina. Negativni učinci bili su izraženiji kod djece iz socioekonomski ugroženih obitelji, u urbanim sredinama i u kućanstvima s ograničenim pristupom pitkoj vodi.
Kako ističe vodeći autor istraživanja Jorge Cuartas sa Sveučilišta New York, rani dječji razvoj čini temelj za cjeloživotno učenje, mentalno i fizičko zdravlje te opću dobrobit. Ako klimatske promjene narušavaju taj temelj već u najranijoj dobi, posljedice bi se mogle osjećati desetljećima. Vrućina pritom ne djeluje samo izravno, već i posredno, kroz umor, poremećaj spavanja, smanjenu koncentraciju i lošije uvjete za igru i učenje.
Autori naglašavaju da je potrebno hitno dodatno istraživanje kako bi se razumjeli mehanizmi tog utjecaja, ali i razvile mjere koje će štititi najmlađe. To uključuje prilagodbu urbanih prostora, dostupnost vode i hlađenja te integriranje klimatskih rizika u politike ranog odgoja i obrazovanja.