Istočna Afrika gasi benzince: Etiopija zabranila uvoz, a susjedi je prate

Dok se svijet bori s tranzicijom na električna vozila, Istočna Afrika odlučila je "preskočiti" eru motora s unutarnjim izgaranjem. Zemlje poput Etiopije, Kenije i Ruande uvode ambiciozne strategije, pozicionirajući se kao globalni pioniri elektromobilnosti koji bi mogli promijeniti sliku svog prometa i gospodarstva.

Etiopija je početkom 2024. postala prva država na svijetu koja je zabranila uvoz automobila na benzin i dizel. Odluka je motivirana ekonomski: samo u 2023. na uvoz goriva potrošeno je 7,6 milijardi dolara. Rezultati su brzi, već u prvim mjesecima električna vozila činila su 60% novih registracija, a tranziciju olakšava jeftina struja iz hidroelektrane "Velika renesansna brana".

Ipak, put nije bez prepreka. Problem je nestabilna opskrba strujom te nedostatak obučenih mehaničara i rezervnih dijelova. Unatoč tome, vlada najavljuje ulaganja u javnu mrežu punionica i planira pokrenuti lokalnu proizvodnju baterija.

Etiopski primjer potaknuo je i susjede, koji grabe priliku za elektrifikaciju prometa. U Keniji se udvostručila flota električnih motocikala, uz brzi razvoj infrastrukture za punjenje, dok Ruanda od 2025. u glavnom gradu Kigaliju zabranjuje komercijalne benzinske motocikle.

Uganda nudi porezne poticaje za električna vozila i već se profilira kao regionalni izvoznik električnih autobusa. Tanzanija, iako tek razvija strategiju, drži adut u bogatim nalazištima sirovina za baterije, poput litija i kobalta.

Analitičari ističu da Afrika ima jedinstvenu priliku "preskočiti" eru fosilnih goriva. Tranziciju olakšava to što većina država, za razliku od razvijenih, nema ukorijenjenu automobilsku industriju. Prednosti su i jednostavnija tehnologija e-pogona, obilje mineralnih resursa te potencijal za jeftinu struju iz obnovljivih izvora.

Cilj nije samo uvoz, već izgradnja vlastite industrije, stvaranje radnih mjesta, smanjenje ovisnosti o skupom gorivu i poboljšanje kvalitete zraka.