Inovacija: Može li kontejner s vapnom očistiti najprljaviji prijevoz na svijetu?
- Zelena industrija - 27.06.2025.
Pomorski prijevoz godišnje proizvede više stakleničkih plinova nego kompletni zračni promet, a oko 50.000 teretnih brodova trenutačno plovi svjetskim morima. I dok industrija traži načine za dekarbonizaciju, britanski startup Seabound tvrdi da ima jednostavno, mobilno rješenje: čelični kontejner pun vapnenih kuglica koji se instalira izravno na palubu broda.
Uređaj koristi brzoreagirajući vapnenac koji kroz kemijsku reakciju pretvara ispušne plinove u vapnenac, zadržavajući do 78 posto CO2 i 90 posto sumpora iz dizelskih ispuha. Prvi testovi obavljeni su na ruti kroz Sueski kanal, a sustav je postavljen na teretni brod s 3200 kontejnera. Dizajn odgovara dimenzijama standardnog brodskog kontejnera, što olakšava ugradnju i skaliranje, a brodovi mogu postepeno dodavati jedinice ovisno o duljini putovanja i ciljevima smanjenja emisija.
Seabound vodi Alisha Fredriksson, koja je ideju razvila s inženjerkom Roujiom Wen. Uspjele su brzo privući oko 4 milijuna dolara ulaganja, uključujući i sredstva od samih brodarskih kompanija. Projekt se razvio od laboratorija u istočnom Londonu do stvarne implementacije na moru, a sve u roku od nekoliko godina.
Kad brod pristane, napunjeni kontejneri se zamjenjuju novima s čistim vapnom. Ipak, proizvodnja vapna tradicionalno je energetski intenzivna i emisijski zahtjevna, pa Seabound radi na nabavi tzv. „zelenog vapna“, proizvedenog korištenjem obnovljivih izvora energije ili tehnologija hvatanja emisija tijekom procesa kalcinacije.
Dok kritičari upozoravaju da tehnologije hvatanja ugljika mogu odgoditi prijelaz na zelena goriva, Fredriksson vidi svoju tehnologiju kao prijelazno rješenje, alat koji može odmah smanjiti emisije, dok se industrija postepeno prebacuje na amonijak ili vodik.
U kontekstu nove globalne regulative, kojom će brodari uskoro plaćati kazne za emisije iznad dopuštenog praga, Seabound nudi fleksibilan alat za prilagodbu. Uskoro kreće prva komercijalna ugradnja punih kontejnerskih jedinica, a cilj startupa su stotine brodova i čvorišta u svim većim svjetskim lukama.