INA gradi zaštitni sustav ispod riječke rafinerije, projekt vrijedi 6 mil. eura
- Ekologija - 10.07.2025.
INA je potpisala ugovor s međunarodnim konzorcijem predvođenim tvrtkama Lamor i Litoclean o realizaciji projekta sanacije podmorja ispod Rafinerije nafte Rijeka. Riječ je o važnom ekološkom zahvatu kojim započinje izgradnja hidrauličke barijere na području poluotoka Urinja. Ukupna vrijednost projekta iznosi šest milijuna eura, a radovi će se odvijati u tri faze kroz iduće dvije godine. Puna implementacija očekuje se tijekom 2027. godine.
Ovim potezom INA nastavlja s aktivnostima usmjerenima na rješavanje povijesnog onečišćenja krškog tla i zaštitu Jadranskog mora. Projekt obuhvaća izgradnju niza bušotina koje će formirati umjetnu depresiju u podzemlju ispod rafinerije. Time će se omogućiti kontrolirano prikupljanje tekućina i spriječiti njihov prodor prema moru – što je temelj cjelokupnog sustava zaštite okoliša u ovom području.
U prvoj fazi projekta predviđeno je izvođenje pet testnih bušotina te provođenje dodatnih analiza za precizno određivanje kretanja fluida u podzemlju. Druga faza uključit će izgradnju ostatka bušotina te izradu tehničke dokumentacije, dok će se u završnoj fazi postaviti oprema i započeti proces crpljenja.
– Obišli smo dvije rafinerije u Španjolskoj koje su imale slične probleme. Jedna je još uvijek u pogonu, druga je zatvorena, ali su obje imale curenja u more zbog starog zagađenja. Rješenja koja su tamo primijenjena dala su dobre rezultate, pa vjerujemo da će uspjeti i kod nas – izjavio je Bojan Lončar, rukovoditelj Upravljanja održavanjem u riječke rafinerije.
Paralelno s pripremama za trajno rješenje, INA provodi niz kratkoročnih i srednjoročnih mjera. Trenutačno su aktivne 33 bušotine za kontrolu podzemlja, a planira se izbušiti još 40 tijekom ove i iduće godine. Sve bušotine imaju precizno određenu funkciju – one iz kojih se crpe ugljikovodici sadržaj šalju na obradu, dok se one s podzemnom vodom koriste za monitoring.
Geološki zahtjevan teren dodatno je destabiliziran prirodnim pojavama poput potresa i plimnih udara. Kao odgovor na to, INA je postavila prilagodljive oceanske brane, a radi se i na ishođenju dozvola za njihovu potpunu ugradnju. Svaki izdvojeni uzorak iz podzemlja svakodnevno se analizira kako bi se utvrdilo porijeklo kontaminacije – radi li se o povijesnom naslijeđu ili novim istjecanjima.
– Svjesni smo problema i znamo da je podzemlje kontaminirano. Trajno rješenje nam je prioritet. Želimo da rafinerija nastavi raditi, ali na održiv i odgovoran način. Ovo je jedan od ključnih izazova našeg vremena – poručio je Goran Pleše, operativni direktor Rafinerija i marketinga u Ini.
Tvrtke Lamor i Litoclean, koje predvode konzorcij zadužen za realizaciju, svjetski su poznate po rješenjima u području sanacije okoliša. Njihova stručnost obuhvaća obradu onečišćenih voda, upravljanje otpadom, biološku remedijaciju i hitne intervencije kod izlijevanja nafte. Njihovo uključivanje u projekt jamči primjenu najmodernijih tehnologija u zaštiti okoliša.