Elektromobili s mnogo manje CO2-tereta? Mercedes razvija "zelene baterije"

Proizvodnja baterija i dalje je najveća mrlja na ekološkoj bilanci električnih automobila, no u Mercedes-Benzu tvrde da se taj problem može riješiti brže nego što se misli. Strategija koju u Stuttgartu nazivaju "radikalnom dekarbonizacijom" usmjerena je upravo na srce svakog električnog vozila, bateriju, i već sada donosi mjerljive rezultate.

Novi Mercedes CLA u serijskoj proizvodnji ima oko 40 posto manji CO2-otisak u odnosu na prethodnika, dok je kod aktualnog Mercedesa GLC taj otisak već smanjen za gotovo dvije trećine. Kako udio električnih verzija u proizvodnji raste, a baterije postaju sastavni dio tih brojki, ukupna ekološka slika dodatno se popravlja. Razlog je jasan, baterija je trenutačno komponenta s najvećim udjelom emisija u cijelom životnom ciklusu električnog automobila.

Poseban fokus stavljen je na proizvodnju ćelija, koja sama generira oko 80 posto CO2 emisija baterije. Kroz interni program "Tomorrow XX" Mercedesovi inženjeri razvijaju tehnologije koje bi emisije u cijelom opskrbnom lancu mogle smanjiti za više od 70 posto u odnosu na konvencionalnu proizvodnju. Uz to, paralelno se testiraju i baterije s čvrstim elektrolitom, s potencijalnim dosegom većim od 1300 kilometara u prototipima poput Mercedes EQS, što dugoročno dodatno mijenja računicu održivosti.

Važan korak napravljen je i otvaranjem prve europske Mercedesove tvornice za recikliranje baterija u Kuppenheimu. Postrojenje radi u neto CO2 neutralnom režimu i koristi kombinirani mehaničko-hidrometalurški proces, s povratom vrijednih sirovina većim od 96 posto. Ti se materijali ponovno koriste u proizvodnji više od 50.000 baterijskih modula godišnje, čime se zatvara krug sirovina.

Razvoj ide i u smjeru energetski učinkovitije proizvodnje. Tehnologija suhe obrade elektroda, kojom se izbjegava energetski zahtjevno sušenje vrućim zrakom i upotreba štetnih otapala, donosi znatne CO2-uštede, posebno kod katoda. U kombinaciji s većim udjelom recikliranih materijala u anodama i katodama, cilj je jasan - baterija koja više nije klimatski problem, nego rješenje.