Dvosmjerno punjenje: Kako električni automobil može zamijeniti agregat

Električni automobili već su poznati po tihoj vožnji i snažnim ubrzanjima, no u eri energetske tranzicije dobivaju još jednu važnu ulogu, postaju mobilni spremnici energije, nešto poput divovskog "powerbanka" ili praktične alternative agregatu za proizvodnju električne energije. Tehnologija dvosmjernog (bidirekcionalnog) punjenja, koja omogućuje da vozilo i vraća struju natrag u kućnu mrežu ili javni elektroenergetski sustav, ulazi u sve širu upotrebu. Primjerice, u Njemačkoj je trenutačno oko 166.000 električnih vozila sposobno za takvu funkcionalnost, što je dovoljno da u teoriji 1,75 milijuna kućanstava dobije dovoljno energije za cijelu noć.

Od "powerbanka na kotačima" do stabilizatora mreže

Bidirekcionalno punjenje podrazumijeva tri glavna načina rada. Vehicle to Load (V2L) omogućuje napajanje vanjskih uređaja poput laptopa, alata ili recimo, električnog roštilja izravno iz automobila. Vehicle to Home (V2H) povezuje automobil s kućnom instalacijom, pretvarajući ga u rezervni izvor struje tijekom prekida opskrbe ili za smanjenje računa, primjerice kad se koristi vlastita solarna energija. Najambiciozniji oblik je Vehicle to Grid (V2G), gdje se energija iz baterija vozila vraća u elektroenergetsku mrežu kako bi se uravnotežile oscilacije u proizvodnji iz vjetra i sunca.

Je li to opasno za bateriju?

Skeptici su s pravom posumnjali koliko česta cikliranja punjenja i pražnjenja mogu skratiti životni vijek baterije. Istraživanje njemačke RWTH Aachen pokazalo je da je dodatno starenje baterije nakon deset godina intenzivnog bidirekcionalnog rada relativno skromno, između 1,7 i 5,8 posto.

Za korištenje bidirekcionalnog punjenja potrebni su poseban izmjenjivač u vozilu te kompatibilna kućna punionica s pametnim upravljanjem energetskim tokovima. Neki proizvođači, poput Hyundaija i Kije, nude jednostavne adaptere koji omogućuju napajanje uređaja iz vozila, dok napredniji sustavi za V2H i V2G zahtijevaju veću investiciju.

Kad automobil spašava život

Primjeri iz prakse pokazuju da ova tehnologija može biti i životno važna. U Australiji je obitelj dječaka kojem je potrebna svakodnevna dijaliza tijekom višednevnog nestanka struje koristila BYD Atto 3 za napajanje medicinskog uređaja, čime je izbjegnuta hitna hospitalizacija. Slično, u Kanadi je vlasnik Forda F-150 Lightning dva dana opskrbljivao svoj dom strujom tijekom prekida opskrbe zbog nevremena.

Japan kao pionir, Europa ubrzava

Japanski proizvođači, potaknuti potrebom za sigurnosnim rješenjima u slučaju potresa, već godinama nude vozila spremna za bidirekcionalno punjenje. Nissan Leaf to nudi od 2013., a sada se pridružuju i europske marke. Volkswagen je nedavno omogućio V2H funkcionalnost za modele ID.3, ID.4, ID.5, ID.7 i ID.Buzz...

Daje više smisla električnim autima

Bidirekcionalno punjenje otvara novu dimenziju upotrebe električnih automobila. Oni postaju aktivni sudionici elektroenergetskog sustava, pomažući u stabilizaciji mreže, smanjenju emisija i pružanju sigurnosne mreže u kriznim situacijama. Iako je tehnologija još u ranoj fazi šire implementacije, jasno je da bi u bliskoj budućnosti električni automobili mogli dobiti još više smisla.