Brzi punjači za električne aute su nova žarišta zagađenja zraka?
- Ekologija - 23.07.2025.
Električni automobili već se godinama smatraju sinonimom za čišći zrak i održivu mobilnost, no nova studija američkog Sveučilišta UCLA iz Los Angelesa otkriva iznenađujuću činjenicu: brze punionice mogu postati lokalna žarišta onečišćenja. Iako se radi o malim područjima i problemu koji se lako može riješiti, podaci otkrivaju kako vozači prilikom punjenja mogu biti izloženi znatno višim razinama štetnih čestica nego što se očekivalo.
Studija je analizirala pedeset brzih punionica diljem Los Angelesa i otkrila da koncentracija finih šestica PM 2.5 u njihovoj neposrednoj blizini doseže prosječno 15 mikrograma po kubičnom metru, gotovo dvostruko više od prosjeka u urbanim zonama, koji iznosi između sedam i osam mikrograma. U usporedbi s drugim lokacijama, vrijednosti su iznenađujuće visoke: prometnice u Los Angelesu bilježe oko 10 do 11 mikrograma, dok benzinske postaje u prosjeku imaju 12. Najviša izmjerena razina kod punjača bila je čak 200 mikrograma po kubičnom metru!
Znanstvenici ističu da sam proces punjenja ne proizvodi zagađenje. Glavni uzrok je u ventilatorima unutar energetskih ormara punionica koji tijekom rada podižu prašinu nataloženu na tlu. U toj prašini nalaze se metalne čestice nastale trošenjem kočnica i guma, koje automobili donose na lokaciju. Profesorica Yifang Zhu, voditeljica istraživanja, naglašava kako ne postoji sigurna razina PM 2.5 čestica za ljudsko zdravlje. Ističe da električna vozila i dalje donose ogromnu korist u odnosu na automobile s motorima s unutarnjim izgaranjem, no i da je važno riješiti ovaj problem jednostavnim tehničkim rješenjima, poput ugradnje filtara koji bi spriječili podizanje prašine.
Rizik je ponajprije ograničen na same vozače tijekom punjenja, budući da se koncentracija čestica brzo smanjuje s udaljenošću. Na nekoliko metara od ormara vrijednosti su osjetno niže, dok na nekoliko stotina metara potpuno nestaju u pozadinskoj razini urbanog zraka. Stručnjaci preporučuju da se tijekom punjenja vozači zadrže u automobilu s uključenom ventilacijom ili klimatizacijom, ili da se sklone u obližnji zatvoreni prostor.
Zaključak istraživanja je jasan. Iako brze punionice nisu veliki izvor zagađenja u usporedbi s prometom ili fosilnim gorivima, ovaj primjer pokazuje kako energetska tranzicija zahtijeva pažnju za detalje. Elektrifikacija prometa čini zrak čišćim, ali i najmanji propust u dizajnu infrastrukture može utjecati na zdravlje korisnika.