BYD gradi 15.000 megavatnih punjača u Kini: Infrastruktura budućnosti ili marketinška utrka?

Kineski automobilski div BYD najavio je partnerstvo s tvrtkama Xiaoju Charging i LongShine s ciljem izgradnje čak 15.000 ultra-snažnih punionica snage do 1 megavata. Riječ je o istim punjačima koji su u ožujku predstavljeni u sklopu lansiranja modela Han L i Tang L, vozila koja navodno mogu napuniti do 400 kilometara dometa u svega pet minuta. Ambicija ne nedostaje, ali nameće se pitanje, je li infrastruktura zaista spremna za ovakvu razinu napredne tehnologije, ili se ovdje radi o utrci za PR dominacijom u eri elektrifikacije?

Megavat snage zvuči impresivno na papiru, i to jest. BYD koristi arhitekturu od 1.000 volti i 1.000 ampera, što značajno nadmašuje većinu današnjih punjača za električna vozila, koji se kreću između 150 i 350 kW i koriste napon od maksimalno 800 V. No osim što su vozila koja podržavaju ovu snagu trenutačno vrlo rijetka, praktički ograničena na BYD-ove vlastite top modele, postavlja se pitanje koliko će korisnika uopće moći iskoristiti pun potencijal ovih punjača.

Riječ je, zapravo, o tehnologiji koja više cilja na budućnost nego na sadašnjost. I to ne toliko daleku budućnost, jer BYD planira ove punionice postaviti već ove godine. No kad čak ni Tesla Supercharger mreža, referenca u industriji, još ne nudi punjače više od 350 kW, jasno je da BYD ovdje ulazi u nepoznat teritorij. Teoretski, ovo bi kineskim vozačima moglo osigurati do sada neviđenu razinu praktičnosti. Međutim, ono što dokumenti za sada ne otkrivaju jest koliki će biti stvarni broj punjača spremnih za 1 MW snage, a koliko njih će tek nominalno nositi taj kapacitet.

Također, nameće se pitanje energetske stabilnosti. Megavatna punjenja zahtijevaju ozbiljan kapacitet lokalne elektrodistribucije. Rješenje, prema BYD-u, dolazi kroz pametne sustave skladištenja energije, ali detalji o tome koliko su ti sustavi spremni za masovnu uporabu nisu objavljeni.

U najboljem slučaju, BYD gradi infrastrukturu koja će dugoročno omogućiti elektrifikaciju teških vozila, kamiona i autobusa, gdje ovakva snaga ima stvarnog smisla. U konačnici, ulog je velik. Ako BYD uspije osigurati pouzdanu i stvarno korisnu mrežu ovako brzih punionica, mogao bi preuzeti vodeću ulogu u tranziciji Kine (a možda i svijeta) prema električnoj mobilnosti.