Autocesta koja puni električne automobile: Nakon Francuske i Njemačka započela testove bežičnog punjenja u vožnji
- Zelena industrija - 03.11.2025.
Punjenje električnih automobila bez zaustavljanja više nije samo ideja s margine futurističkih konferencija. Nakon Francuske, gdje je prošlog mjeseca otvoren prvi „pametni“ kilometar autoceste A10 južno od Pariza, sličan pothvat sada je započeo i u Njemačkoj. Na autocesti A6 kod Amberga dovršena je izgradnja prvog kilometarskog testnog odsjeka za induktivno punjenje vozila u vožnji, a testiranja su upravo započela.
Projekt vodi Sveučilište Friedrich-Alexander u Erlangenu i Nürnbergu (FAU) u sklopu nacionalnog istraživačkog programa EM Power, uz potporu savezne vlade. Tehnologija je, tvrde njemački stručnjaci, korak prema rješenju jedne od najvećih prepreka električne mobilnosti, ograničenog dosega. "Sustav ima potencijal ukloniti strah od prazne baterije, smanjiti potrebu za uvozom baterija i ojačati lokalnu industriju”, kaže profesor Florian Risch s FAU-a.
Na testnom dijelu autoceste ugrađene su elektromagnetske zavojnice izraelske tvrtke Electreon. One, smještene ispod asfalta, stvaraju magnetsko polje koje bežično prenosi energiju prema vozilu opremljenom odgovarajućom prijemnom zavojnicom. Energija se potom pretvara u električnu struju i puni bateriju, bilo da vozilo stoji ili se kreće. Sustav je, barem u teoriji, univerzalan i može se naknadno ugraditi u automobile, autobuse ili kamione bez obzira na marku.
_autocesta_a6.jpg)
Elektronički modul koji povezuje zavojnice s napajanjem razvila je njemačka tvrtka Seamless Energy Technologies iz Nürnberga, a digitalna platforma upravlja količinom prenesene energije i raspoređuje opterećenje mreže kako bi se izbjegli energetski "šokovi".
U sljedećim mjesecima provjeravat će se učinkovitost i stabilnost prijenosa energije, kao i izdržljivost sustava u realnim prometnim uvjetima. Dugoročni cilj je proširiti koncept na dulje dionice i gradske ulice, gdje bi se vozila mogla puniti tijekom svakodnevne vožnje bez potrebe za stajanjima.
Na projektu osim FAU-a, Electreona i Seamless Energyja sudjeluju i infrastrukturne tvrtke Eurovia i VIA IMC, specijalist za elektromotore Risomat, te Tehničko sveučilište Nürnberg. Njemačka tako postaje druga europska država koja u stvarnom prometu testira dinamičko bežično punjenje, odmah nakon Francuske.
Ako sustav potvrdi svoju pouzdanost, mogao bi u budućnosti postati sastavni dio europskih autocesta i u potpunosti promijeniti način na koji razmišljamo o električnoj mobilnosti, ali i samu konstrukciju električnih automobila kojima više ne bi trebale toliko velike baterije.