'Zeleno ratovanje': Njemačka tvrtka razvija hibridni pogon za tenkove
- Zelena industrija - 29.07.2025.
Hoće li bojno polje budućnosti biti zelenije i djelomično električno? Njemačka tvrtka Renk, poznata po proizvodnji prijenosnih sustava za borbena vozila, udružila je snage s britanskim QinetiQom kako bi razvila novi hibridni pogon za tenkove. Prvi kandidat za ugradnju je legendarni Leopard 2, najpoznatiji europski tenk, model koji je nedavno kupila i Hrvatska.
Projekt nosi naziv ATREX i podrazumijeva sustav s integriranim električnim motorima i generatorima unutar prijenosnog sklopa. Tenk bi tako mogao funkcionirati kao paralelni hibrid, u kojem elektromotor omogućuje gotovo bešumno kretanje pri nižim brzinama, dok se dizelski V12 motor s 1500 KS uključuje tek pri većim opterećenjima. Isti princip rada koriste i hibridni automobili, od kojiuh također mnogi imaju elektromotore ugrađene u mjenjače.
Prednosti takvog sustava su višestruke. Prva je taktička. U takozvanom "Silent Watch" modu, tenk može promatrati ili manevrirati gotovo nečujno, što smanjuje mogućnost otkrivanja. Druga prednost je "Escape Boost": u hitnim situacijama elektromotor omogućuje brže napuštanje pozicije, odnosno kretanje čak i prije nego što se masivni dizelski motor pokrene.
Za sada je plan da hibridni sustavi najprije testiraju na lakšim, do 20 tona teškim, besposadnim gusjeničnim vozilima. No u roku od dvije do tri godine očekuje se i konkretan test na samom Leopardu 2, koji je u službi još od 1978. godine.
Tvrtka zasad ne otkriva koliko bi hibridizacija povećala cijenu tenka, no u Renk Grupi smatraju da je to korak u smjeru budućnosti. Globalni rast obrambenih proračuna i trend digitalizacije naoružanja stvaraju prostor za nove tehnologije i mobilnost. Direktorica Renk Grupe, Susanne Wiegand, izjavila je kako očekuje "masivni rast vojnih izdataka diljem svijeta" i upravo tu vidi priliku za nove hibride na bojišnici.