'Besplatna vožnja': Nova tehnologija pretvara električne aute u izvor zarade

U Njemačkoj je na pomolu tehnološki zaokret koji bi mogao promijeniti način na koji automobili sudjeluju u energetskom sustavu. Na sajmu IAA u Münchenu BMW i energetski div Eon predstavili su prvu nacionalnu ponudu za bidirekcionalno punjenje, tehnologiju koja električne automobile pretvara u pokretne baterije povezane s mrežom.

Sustav poznat kao "Vehicle to Grid" (V2G) omogućuje da baterija vozila ne samo prima energiju iz mreže, nego i vraća višak natrag. Ideja je jednostavna: vozilo se puni kad je struja jeftina i ima je u izobilju, primjerice noću ili u podne kada solarni paneli proizvode maksimum, a energiju vraća kad cijene porastu i potražnja skoči. Time automobil postaje mali energetski stabilizator.

Za vozače novog BMW-a iX3, koji će prvi dobiti pristup ovoj opciji, to znači i financijsku korist. Prema izračunu Eona, vlasnik može zaraditi do 720 eura godišnje, što je dovoljno da pokrije energiju za prosječnih 14.000 kilometara vožnje. Drugim riječima, automobil se može voziti gotovo bez troškova za energiju. Za elektroenergetski sustav, pak, riječ je o ogromnom potencijalu. Kada bi se iskoristilo 60 posto baterijskih kapaciteta njemačke flote električnih vozila, noću bi se moglo opskrbiti dva i pol milijuna kućanstava, što odgovara učinku dvaju velikih plinskih elektrana.

No revolucija u nastajanju ima i prepreke. Njemačka je godinama zaostajala u uvođenju pametnih brojila, bez kojih bidirekcionalno punjenje ne može funkcionirati na većoj skali. Također, regulatorna pravila još su nelogična. Vlasnici vozila trenutačno moraju plaćati naknade za korištenje mreže dvaput, za punjenje i za vraćanje energije, što ekonomski guši model. Dok su za velike stacionarne baterije ti troškovi već ukinuti, za automobile se još čeka prilagodba. Ako se prepreke uklone, garaže diljem Njemačke mogle bi se pretvoriti u ključne čvorišta nove električne mreže i učiniti elektromobilnost isplativijom nego ikad.